Sådan kan online markedsføring hæve din bundlinje

Sådan kan online markedsføring hæve din bundlinje

oktober 9, 2022 Slået fra Af admini

Som virksomhedsejer er det vigtigt, at du gør din virksomhed synlig. Dine potentielle kunder skal vide, at din virksomhed eksisterer, før at de kan købe dens produkter eller ydelser. Derfor er det også vigtigt, at du er synlig de rette steder. For langt de fleste virksomheders vedkommende, betyder det derfor også, at de skal være synlige online. Det er her online markedsføring kommer ind i billedet.

Det er nemlig ikke nok blot at oprette en hjemmeside til din virksomhed. Virksomheden skal også promoveres, og det gør du ved hjælp af online markedsføring. Det er et bredt koncept, der dækker over flere underdiscipliner. Hvis du gerne vil vide mere om online markedsføring, og hvordan det kan hjælpe din virksomhed, skal du blot læse videre.

Betalt og organisk online markedsføring

Når det kommer til online markedsføring, kan du skelne mellem to overordnede kategorier; betalt og organisk. Som du nok kan regne ud, skal du betale for den betalte online markedsføring. Det kan blandt andet være Google Ads, hvor du betaler for at køre en kampagne.

Men din online markedsføring kan også være organisk. Her implementerer du de rette søgeord på din virksomheds hjemmeside. På den måde stiler du efter, at din virksomheds hjemmeside er blandt de første resultater, når potentielle kunder søger efter din type virksomhed eller produkt. Organisk online markedsføring skal du ikke betale for. Derfor er det også en billigere løsning end den betalte variant.

Kombiner begge kategorier for optimale resultater

Hvis du gerne vil have en succesfuld online markedsføring, er det ofte en god idé at kombinere både den betalte og organiske online markedsføring. På den måde vil du ofte ramme flere relevante kunder.

Med betalt annoncering kan du komme ud på et utal af forskellige kanaler. Her kan du altså også lave en såkaldt push marketingsstrategi. Det vil – kort fortalt – sige, at du skubber din virksomhed og dens produkter ud til potentielle kunder. Det er ligesom, hvis du kører en radio- eller tv-kampagne. Her er du heller ikke helt sikker på, hvem der ser eller hører reklamen. Men du kommer ud til mange.

Organisk online markedsføring er derimod en pull marketingsstrategi. Her hiver du altså relevante kunder til dig. Det sker ved, at en potentiel kunde laver en søgemaskinesøgning, hvor vedkommende nævner søgeord, der er relevante for din virksomhed.

Hvis du for eksempel sælger sko i Aalborg, kan en relevant søgemaskinesøgning netop være ”skobutik i Aalborg”. Det vil derfor også sige, at den potentielle kunde allerede leder efter din type virksomhed eller produkt. Derfor rammer du ofte færre, men mere relevante, kunder, når du anvender en pull marketingsstrategi.

Virksomhedens hjemmeside skal egne sig til online markedsføring

Uanset hvilken slags online markedsføring du gerne vil anvende, skal din virksomheds hjemmeside være egnet til formålet. Søgemaskinerne indekserer nemlig din hjemmeside, og her belønner de hjemmesider, der er grundigt og simpelt opbygget. Derfor er det også vigtigt, at din virksomheds hjemmeside er opbygget med henblik på at kunne blive indekseret af søgemaskinernes crawlers.