Undgå overforbrug i din virksomhed med disse tre råd
Flere eksperter frygter at vi endnu ikke har set toppen af inflationen. Og priser på helt basale ting som varme og el stiger mere og mere, så nu er det om noget et særligt godt tidspunkt at overveje sit forbrug. Dette gælder selvfølgelig på privatfronten, men i særdeleshed også på arbejdsfronten.
Mange virksomheder, som er ved at komme ovenpå igen efter pandemien, er nemlig i risiko for også at blive hårdt ramt det næste års tid af urolighederne vestpå. Derfor har vi her samlet tre gode råd til, hvordan du holder udgifterne nede i din virksomhed.
Køb med omtanke
Uanset hvad vi gør, kommer vi ikke udenom at skulle købe ind til kontoret. Det være sig nye kontormøbler, nye computere eller de lidt mere luksuriøse ting som kaffemaskiner. Uanset hvad du står til at skulle købe, så vil der dog altid være en masse penge at spare, hvis du researcher lidt inden.
Overbevisende sælgere og knaldtilbud kan få de fleste til at hoppe i med begge ben, når de for eksempel er ude for at skaffe en ny computer. Derfor gælder det om at undersøge lidt hjemmefra, for at vide hvad det er, du egentlig har brug for.
Et andet godt trick her er at tjekke tests og anmeldelser af produkterne, inden du beslutter dig. Du kan for eksempel se mere på bedsteitest.dk. Sider som denne er gode til at give et hurtigt overblik over, på hvilke parametre nogle produkter scorer højere end andre.
Luksus behøver ikke være dyrt
Uanset om du kigger på kaffeløsninger eller kontorstole, vil priserne altid nå et maks. leje, før at kvaliteten ikke kan følge med. Der findes mange lækre mærkevarer inden for alle områder, men det er ikke altid det dyreste mærke der giver den største luksus.
For sådan noget som møbler vil der oftest være en tendens hos mange, til at vælge de mere kendte mærker, fordi det udstråler overskud og vækst. Men nogle af de allermest lækre og luksuriøse møbelfabrikanter er faktisk tit også de mere diskrete mærker, som ikke føler behov for at skilte med deres navn på samme måde.
Forhandling, forhandling, forhandling
Skal du ud at købe stort ind til kontoret, så er det altid en god idé at forhandle, og at undersøge mulighederne hos flere forhandlere af samme produkter. En større ordre som den, man oftest skal lægge til en virksomhed, er nemlig ekstra attråværdig for mange sælgere, og du kan derfor sagtens forhandle dig til en god rabat.
Skal du for eksempel ud at købe en ny kaffeløsning til kontoret, så kan du forsøge at forhandle dig til lidt ekstra for pengene. For eksempel en mælkeskummer der hører med til kaffemaskinen, eller en uges forbrug af kaffekapsler, hvis du køber en sådan maskine. Tit vil der også være en vis mængderabat at opnå, når du skal købe for eksempel 10 nye kontorstole.
Så alt i alt handler det om forberedelse, om forhandling og om, at gøre sig klart hvad der på kontoret er need to have, og hvad der bare er nice to have.